FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 12/01/2019

Diskriminering av arbetsgivare på grund av graviditet

Hej!

Jag har en fråga ang en situation jag hamnat i.

Den 1/11-2018 får jag en provanställning på Postnord och kort därefter upptäcker jag att jag är gravid, den 15/11 blir jag sjukskriven pga graviditetsbesvär fram till 23/12. Jag lämnar sjukintyget och meddelar att jag är gravid. Den 12/12 (tjänst kvar till 11/1)avbryter/säger arbetsgivaren upp mig. Då jag känner att det är pga att jag är gravid så kontaktar jag facket. (Har en inspelning där det tydligt framgår, ett samtal mellan mig och chefen) Idag (7/1/) fick jag besked om att jag "får tillbaka" min provanställning fram tom sista april 2019. Undrar om det är ok att göra så här? Känner mig orolig för hur bra jag än presterar kommer jag inte få en tillsvidareanställning. Det framkom även i inspelningen att "det inte är ngn idé att anställa mig eftersom jag säkert ska söka havandeskapspennning för det gör alla och sen ändå gå på föräldraledighet.

Det känns som att jag pga av graviditet och föräldraledighet "straffas" och det känns jättetråkigt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Självklart ska inte du bli missgynnad pga din graviditet. Arbetsrätten ser strängt på diskriminering, där gravida dessutom ger särskilt skydd.

Utgångspunkter: arbetsgivarens rätt att välja sina anställda

Provanställningen pågår i 6 månader. Den kan avbrytas av dig eller din arbetsgivare senast innan provanställningens utgång, dvs 6 månader från 1/11 2018 (6 § LAS). Annat kan framgå av kollektivavtal eller ert individuella avtal, men huvudregeln är alltså att din arbetsgivare har rätt att avsluta provanställning utan särskild motivering.

Begränsningar: diskrimineringsförbud

Arbetsgivarens rätt att anställa och säga upp personal begränsas främst genom förbud mot diskriminering. Förbud för en arbetsgivare att diskriminera en arbetstagare hittar vi i 2 kap diskrimineringslagen. Eftersom endast kvinnor kan nekas anställning på grund av graviditet föreligger direkt diskriminering pga kön (1 kap 1 § och 2 kap 1 § diskrimineringslag).

Därtill, får arbetsgivaren inte diskriminera anställd som har samband med föräldraledighet när denne beslutar om bland annat anställning (16 § föräldraledighetslagen).

Det är diskriminering att avbryta en provanställning om det finns en koppling till att personen i fråga är gravid, vilket också nyligen togs upp av diskrimineringsombudsmannen i ett liknande mål som skall drivas i arbetsdomstol (ANM 2017/119).

Bevislättnadsregel

Det räcker för dig som anser dig ha blivit diskriminerad att du visar på omständigheter som ger anledning att anta att du blivit diskriminerad, det är då arbetsgivaren som ska visa att diskriminering inte har förekommit (6 kap 3 § diskrimineringslag). Genom din inspelning kan du alltså visa att det finns anledning att anta diskriminering som då blir presumtionen, som arbetsgivaren måste motbevisa (vilket såklart är svårt).

Vad kan du göra?

Om du inte får fortsatt anställning efter provanställningens utgång råder jag dig att återigen vända dig till ditt fack. Därtill, bör du göra en anmälan till diskrimineringsombudsmannen (DO). DO har hand om diskriminering både enligt diskrimineringslagen och föräldraledighetslagen. Anmälan hittar du HÄR.

Jag ser dina chanser att nå framgång i sådant ärende som stort, det är dock viktigt att du genom inspelningen kan ge anledning att anta - dvs något som pekar på att diskriminering är grunden till att du inte fick tillsvidareanställning.

Hoppas det här var svar på din fråga. Jag önskar dig lycka till med din anställning och hoppas att arbetsgivaren förstår riskerna med sitt agerande. Hör av dig igen om det var något mer du undrade!

Sara HillRådgivare