FrågaEKONOMIÖvrigt09/10/2018

Dispositionsrätt gemensamt konto

Hej

Jag och min sambo säljer vårt hus och pengarna sätts in på ett gemensamt konto och vill att alla uttag måste godkänns av båda två. Hur gör man detta ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är dispositionsrätten för ett gemensamt konto som avgör hur uttag kan göras (dvs om uttag kan göras av kontohavarna var för sig eller enbart tillsammans). Ett konto med gemensam dispositionsrätt innebär att uttag endast kan göras av er tillsammans, bådas godkännande krävs alltså. För att åstadkomma detta kan ni ta kontakt med er bank.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga!

Med vänlig hälsning
Ellen Johansson

Ellen JohanssonRådgivare