Dödsbo kan sälja kolonistuga innan skifte

Om förälder varit ägare till en kolonistuga måste den först skrivas över den på barnen innan den säljs Eller kan dödsboet sälja den? Två syskon

Lawline svarar

Hej.

Tack för att ni vänder dig till Lawline med er fråga.

Så länge alla dödsbodelägare är överens om försäljningen av kolonistugan går det bra att låta dödsboet sälja den. Stugan måste alltså inte skrivas över på barnen innan den kan säljas.

Hoppas att ni fått svar på er fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare