FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev05/09/2015

Dödsbo och inkrävande av fordring

Hej

Min fråga är: kan min mamma skriva in sitt barnbarns privata skuld till henne, i ett testamente? Att det ska betalas omgångende till hennes dödsbo, om skulden ej är betald innan?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det är helt enkelt så att en fordran inte försvinner i och med en persons död. Istället går fordran över till dödsboet, som kan kräva in skulden på precis samma sätt som den avlidne kunde ha gjort. Det ger dock inga ökade möjligheter att kräva in skulden att skriva in den i testamentet på det sätt du beskriver. Naturligtvis är det däremot bra att ha skulden skriftligt, så jag skulle föreslå att din mamma och ditt barnbarn skriver ett skuldebrev. Det som måste stå med i ett skuldebrev är i princip bara vem som är skyldig pengar, hur mycket det rör sig om och eventuellt förfallodatum. Finns inget förfallodatum - om man inte har bestämt när skulden skall betalas - kan ett skuldebrev krävas in när som helst (se här)!

Ett skuldebrev kan för övrigt till och med gå i arv. Beroende på hur skuldebrevet är formulerat gäller lite olika bestämmelser när ett skuldebrev överlåts. Jag rekommenderar att du läser svaret på denna fråga.

Hör gärna av dig igen om det är något mer du undrar!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare