FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev25/12/2013

Dokumentation av sambors olika stora kontantinsatser

Hej! Jag och min sambo äger en bostadsrätt tillsammans och vi har ett gemensamt lån på den. Jag har dock betalat 100 000kr mer än honom i kontantinsats. Hur skall vi gå till väga och vilken form av kontrakt skall vi skriva gällande detta. Detta är ju pengar jag vill ha tillbaka vid en eventuell separation eller om min sambo skulle avlida. Han har nämligen en dotter sedan ett tidigare äktenskap.

Lawline svarar

Hej!

Precis som du själv uppfattat, är det förnuftnigt att på något sätt dokumentera det faktum att du lagt en störrre kontantinsats än din sambo.

Ett förslag är att upprätta ett skuldebrev enligt vilket du har en fordran på 50 000 kr gentemot din sambo. Det saknas formkrav för hur ett skuldebrev ska upprättas. Förslagsvis bör det dock ske skriftligt med vittnen. Det står er fritt att reglera på vilken tid skuldebrevet löper samt om ränta ska betalas eller inte.

Genom ett sådant skuldebrev har du vid separation eller dödsfall en fordran på din tidigare sambo eller dennes dödsbo.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare