Dömas för sexköp när man ringt fel person?

Hej! En av mina vänner har försökt ringa till en eskort och ville veta om hon erbjuder sexuella tjänster eller inte men hen har råkat ringa till en annan person. Men han har inte fått något svar av henne och de har aldrig pratat om hon erbjuder sexuella tjänster eller inte. Min vän fick ett sms av henne och konversationen såg ut såhär.

Hon: Har du ringt mig? Ville du nått?

Min vän: vill du ses?

Hon: ses? För vad?

Min vän: vem är det? Jag kanske har ringt fel.

Hon: du vet vem har du ringt till. Du har ringt till en eskort!

Min vän: Vad heter du på profilen?

Hon: Har du sökt nån eskort?

Min vän: Ja men vad heter du?

Hon: X Y ( förnamn och efternamn) jag ska polisanmäla dig för försökt till sex köp. Jag har aldrig lagt ut mitt nummer på nätet.

Min vän: vad?

Vad säger du?

Jag har inte ringt till dog, förlåt.

Snälla.

Tycker du att min vän kan bli dömd för något brott? Han har ju aldrig pratat om hon var en sådan person som erbjuder sexuella tjänster. Har inte fixat nått datum eller tid. Har inte bestämd om betalning heller.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Svaret regleras i brottsbalken (BrB).

För att dömas för sexköp krävs att man skaffat sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning (BrB 6:11). Detta har din kompis inte gjort och kan därför inte dömas för "köp av sexuell tjänst".

Däremot är även försök till köp av sexuell tjänst straffbelagt (BrB 6:15 1st). Tyvärr finns inget klart svar på om vad din kompis gjort innebär att försöket är påbörjat. Den dom som finns på området säger endast att om man bestämt tid och plats så utgör det ett försök. Min personliga bedömning är att det kan gå båda vägar i en domstol men jag lutar mot att det inte anses som ett försök.

Vidare så var det omöjligt att din kompis faktiskt skulle lyckas genomföra brottet i detta fall eftersom han ringde till fel nummer. Detta skulle kunna innebära att han inte döms för försök till gärningen. Dessvärre är även denna fråga oklar. Även vissa "omöjliga försök" straffas. Så är fallet om fullbordan var omöjlig endast på grund av slumpen, vilket bedöms utifrån din kompis perspektiv. I detta fall får det nog anses vara slumpen som var avgörande varför din kompis i teorin kan dömas för försök (BrB 23:1 1st). Det är dock inte en självklar fråga.

Slutligen vill jag poängtera att bara för att jag kommit fram till att det är teoretiskt möjligt att din kompis döms så betyder det inte att en åklagare kommer göra samma bedömning. En åklagare ska bara åtala en person ifall det är väldigt säkert att personen kommer fällas. Dessutom lär polisen inte vara särskilt intresserade av att lägga resurser på detta när något brott inte skett eller ens kunnat ske.

Sammanfattningssvis är rättsläget oklart men det är teoretiskt möjligt att din kompis döms. I praktiken är nog risken rätt liten för det på grund av resursallokering, bevisfrågor och det oklara rättsläget. Jag kan såklart ha fel, så ta inte vad jag säger som en given sanning.

Jag beklagar att jag inte kunde ge ett tydligare svar. Du är självklart välkommen att ställa följdfrågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare