FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/05/2019

Dömd för ringa narkotikabrott – kan min flickvän fortfarande arbeta som väktare?

Hejsan, jag dömdes för ringa narkotikabrott för några år sedan, fick en dagsböter och pricken är nu borta.

Är det okey för tjejen jag träffar att ändå vara väktare då eller kan det bli ett problem?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att du blivit dömd för ringa narkotikabrott bör, särskilt som du skriver att det var flera år sedan och att din prick i belastningsregistret är borta, inte kunna påverka din flickväns möjligheter att få/fortsätta arbeta som väktare.

När du skriver "tjejen jag träffar" tolkar jag det som att ni inte är sambos. Men även om ni är/planerar att bli sambos ska det inte, förutsatt att du inte fortsätter begå nya brott, vara några problem.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare