FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt25/10/2018

Domstolen kan besluta om verkställighet av umgängesavtal

Hej,

Jag och mina döttrars mamma är i grunden överens om att det är varannan vecka som gäller för vårdnaden.

Dock har det blivit så att barnen delvis vägrar att åka till henne av en mängd olika anledningar av varierande "allvarlighets nivå", dock inte några direkta missförhållanden skulle jag vilja påstå. Ytterligare en faktor är att barnen numera är väldigt intresserade av idrott och då framförallt cykel där de numera tränar och tävlar relativt omfattande, vilket även det bidrar till att de inte vill befinna sig hos sin mamma. Detta innebär i praktiken att barnen i många fall blir "dumpade" hos mig utan några frågor, nu är jag inte speciellt ledsen över det egentligen då jag och mina döttrar har en bra relation och trivs med varandra, men det innebär även att jag har en begränsad tid för egen del.

Resultatet av detta är att barnen tillbringar betydligt mer tid hos mig, under innevarande år är det över 70% och från april till sept var det en bit över 80%.

Barnen är idag 13 respektive 15 år.

Vi har idag ett "eget" avtal där vi reglerade varannan veckas upplägget och jag har försökt att via familjerätten få henna att skriva ett nytt avtal som antingen speglar verkligheten eller säkerställa att barnen är hos varandra enligt varannan veckas upplägget.

Det har även inneburit att mamman inte betalar varken underhåll eller sin andel av aktiviteterna.

Hur går man vidare för att få ordning på detta så att barnen får en fortsatt trygg uppväxt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en förälder inte respekterar eller följer ett umgängesavtal kan man vända sig till tingsrätten för verkställighet (21 kap 1 § föräldrabalken). Följden av detta kan till exempel bli att den som inte följer avtalet kan förpliktas att betala vite mellan 2 000 och 5 000 kronor per barn och umgängestillfälle.

Är det istället så att du vill få ändring i vårdnaden eller ett förändrat umgängesavtal, och mamman till dina döttrar inte är samarbetsvillig, kan du även då vända dig till tingsrätten.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare