Dotterns arbetsgivaren betalar inte semesterersättning. Stämmer man arbetsgivaren för att få ut den?

Hej! Dottern arbetar som behovsanställd och arbetsgivaren (ag) har redan vid anställningrn talat om att han inte betalar semesterersättning. Många unga som arbetar där så de har nog inte förstått sina rättigheter. Stämmer man arb givaren för att få ut den?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Alla anställda har rätt till semesterlön eller semesterersättning
Bestämmelser om semesterersättning finns i semesterlagen. Alla anställda som inte får semesterlön har rätt till semesterersättning (semesterlagen 28 §). Vissa arbetsgivare väljer att betala ut semesterersättningen månadsvis med varje lön, andra betalar utan den i samband med faktisk semesterledighet och några betalar den när anställningen avslutas.

Det viktiga är att alla anställda, alltså även din dotter, har rätt till semesterersättning, oavsett om man är behovsanställd, hur mycket man arbetar eller om den anställde är ungdom. Har inte arbetsgivaren betalat ut semesterersättningen under anställningen ska den betala ut den till arbetstagaren senast en månad efter anställningen avslutats (semesterlagen 30 §).

Semesterersättningen ska enligt lagen vara 12 % av all den lön din dotter får (semesterlagen 16b §).

En del arbetsgivare menar att semesterersättningen redan ingår i den lön den betalar till sina anställda. I så fall ska detta tydligt ha framkommit i diskussion mellan arbetsgivare och arbetstagare samt även framgå i anställningsavtal och lönespecifikationer. Annars är utgångspunkten att semesterersättningen inte är inkluderad i lönen utan ska betalas utöver lönen.

Viktigt att veta är att det kan finnas ytterligare bestämmelser om semesterersättningen i kollektivavtal om sådant finns på arbetsplatsen. Jag rekommenderar er i så fall att läsa vad som står där. Man får däremot inte avtala bort rätten till ersättningen, utan den har man alltid rätt till.

Vad gör man för att få ut semesterersättningen?
1. I första hand tycker jag att ni ska kontakta arbetsgivaren och begära att denne betalar semesterersättning till din dotter. Ni kan gärna hänvisa till att hon har rätt till detta enligt semesterlagen.
2. Arbetsgivaren behöver egentligen inte betala semesterersättningen till din dotter innan sista lönen, men vägrar arbetsgivaren även detta bör ni framföra ett så kallat fordringskrav vilket innebär att ni skriftligen kräver betalning från arbetsgivaren. Din dotter har då också har rätt till ränta från arbetsgivaren ju längre tid denne dröjer med att betala henne.
3. Skulle arbetsgivaren fortfarande inte betala ut semesterersättningen är det läge att stämma arbetsgivaren vid tingsrätten.

Eftersom din dotter är ung kanske hon inte är medlem i facket. Är hon det rekommenderar jag er i första hand att vända er dit för hjälp i processen. Ni är annars välkomna att kontakta våra jurister på Lawlines juristbyrå för ytterligare hjälp.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare