FrågaEKONOMIÖvrigt31/10/2020

Dra av handpenning och amortering om köpare vill köpa hus?

Hyr ut ett hus i Mellösa till min son och barn.När vi köpte huset så blev det fel med handpenningen. Min sambo gick in med den.Sen blev det att min son betalade till min sambo varje månad tills handpenningen blev betald.Nu vill min son att vi drar av den summan när han har råd att köpa det av oss

Plus amoteringen som han säger att han har betalat genom hyran på 4200 i månaden. Snälla hjälp oss en orolig Mamma.

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att det har blivit fel med handpenningen, men jag ska försöka svara på din fråga så gott det går.

Till att börja med är det avtalslagen som gäller mellan er, vilket betyder att det ni har avtalat om gäller. Din son har alltså erbjudit sig att köpa huset nu och vill dra av handpenning och amortering. Det låter inte som att ni har avtalat om amortering och huruvida handpenningen ska dras av sedan tidigare, vilket betyder att det är helt upp till dig/er som hyr ut huset att bestämma om ni vill acceptera hans villkor eller ej. Detta är alltså inget lagen reglerar något kring.

Personligen kan jag tycka att handpenningen är rimlig att dra av med tanke på att han har betalat av den och det varit avtalat emellan er att handpenningen ska betalas av sonen. Däremot är som sagt amorteringen inte avtalad kring huruvida ni ska dra av den eller inte vid ett eventuellt köp. Det framgår inte av frågan hur mycket huset är värt idag, det vill säga det kan vara så att huset gått upp i värde och att de 4200 kr inte är att likställa som en amortering idag.

Avslutningsvis är det du som hyr ut huset som bedömer om du vill sälja huset på din sons villkor eller inte.

Jag hoppas ni kommer fram till en bra lösning! Självklart är du välkommen att ställa ytterligare frågor vid fundering.

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare