Dragit pengar från min lön utan lov

Hej!

En vän till mig lånade mig 10.000kr när jag inte hade några pengar! Han swishade mig och vårt avtal var att jag skulle swisha honom 1000kr/månaden. Jag blev sedan anställd i ett företag där han är delägare. Jag slutade jobba och nu har han dragit 7000kr ifrån min löneutbetalning ist. Är detta ok? Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller låneavtal kan man hämta mycket information från lag (1936:81) om skuldebrev (SkbrL).

Om inget förfallodatum på lånet är avtalat äger borgenären (dvs. den som lånat ut pengarna) rätt att kräva betalning när som helst (5 § SkbrL). I ditt fall finns det dock ett avtalat förfallodatum, nämligen att du ska betala 1 000kr varje månad. Han har således inte rätt att dra 7 000kr från din lön eftersom hans fordran ännu inte förfallit till betalning. Dessutom utgår jag ifrån att låneavtalet är mellan dig och din vän och inte mellan dig och din väns företag.

Vad kan du göra?

Det enklaste är självklart om du förklarar situationen för din vän och att du ämnar få ut dina 7 000kr. Om han inte gör detta frivilligt kan du ansöka om betalningsföreläggande eftersom du istället har fått en fordran gentemot företaget som drog pengarna från din lön. Hur du ansöker om betalningsföreläggande kan du läsa mer om här. Det bästa och enklaste är dock om ni kan lösa det hela på tu man hand

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och att din situation löser sig.

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare