FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt21/08/2018

Dricks/skatt

Min arbetsgivare har börjat betala ut min dricks från arbetet på min lönespecifikationen men det står att den ej är beskattad, vilket jag förmodar att det är vi personalen som bestämde över vår dricks men arbetsgivaren har sagt att det är de som bestämde över våran dricks och när och hur den ska utbetalas! Vilket det då skulle betyda att det är arbetsgivarens ansvar att dricksen skattas inte vi i personalen och att även arbetsgivaren måste betala en arbetsgivaravgift. Eller är jag fel ute känns att man nästan blir lurad de vi ha all kontroll över dricksen men säger att det är vårt ansvar att skatta den, jag förmodar att de inte vill betala arbetsgivaravgift! Skulle vilja få den beskattad med min lön, är det möjligt att få det av arbetsgivaren. Undrar om Det stämmer det jag skriver och det är arbetsgivaren som gör fel här! Kan man kontakta skatteverket om detta? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först vill jag börja med att säga att det alltid går att kontakta skatteverket om man har frågor om skatt, de är skyldiga att besvara frågan. Som svar på din fråga så betalas inga arbetsgivaravgifter på dricks då det inte är arbetsgivaren som är utbetalaren av dricksen. Dock väljer varje arbetsplats själv hur de vill fördela upp dricksen, om varje individ ska behålla sin egna dricks eller om det ska delas lika mellan personalen. Dricks är en en förmån man får genom sitt arbete och beskattas av arbetstagaren själv. Så enligt din fråga så kan jag inte se att din arbetsgivare gör något fel.

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare