Driva in pengar från privatperson

Hej!

Jag har en fråga angående lån mellan privatpersoner. Det är såhär att jag har lånat mina pengar till en privatperson men inte skrivit på skuldbrev eller avtal. Jag har inte fått pengarna tillbaka efter överenskommen tid och jag tror inte att jag kommer få dom tillbaka genom bara att fråga. Så jag behöver hjälp med att få mina pengar tillbaka. Finns det något sätt att gå tillväga? Det är tydligt att det är ett lån det handlar om, det finns bevis på det genom textmeddelanden, som jag kan printa ut.

Mvh Daniela

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med kan sägas att avtal kommer till stånd genom utbyte av sammanstämmande viljeförklaringar. Det innebär att anbud och accept som sammanfaller ger upphov till avtal. Dessa kan ingås inte bara skriftligen utan även muntligen, med några få undantag. Detta innebär att även om ni inte skrivit ett skuldebrev så är det muntliga avtalet er emellan bindande och du har en giltig fordran gentemot privatpersonen.

Om privatpersonen (gäldenären) inte betalar tillbaka dina pengar vid överenskommen tid eller vid anmodan att betala kan du påbörja indrivning av skulden. För att få hjälp med att kräva in skulden kan du vända dig till Kronofogden genom att ansöka om ett betalningsföreläggande. I ansökan ska ditt krav, samt grunderna för det, tydligt framgå. När du har gjort detta skickas ett brev (det så kallade föreläggandet) till gäldenären i vilket denne kan välja att antingen betala skulden (erkänna den) eller bestrida den. Om gäldenären varken erkänner eller bestrider föreläggandet fastställer Kronofogden skulden genom ett så kallat utslag. Det är när den är fastställd som Kronofogden kan påbörja indrivning genom utmätning.

För det fallet att gäldenären bestrider (och Kronofogden inte kan fastställa) skulden kan du driva vidare ärendet till domstol i vilken du, genom din bevisning, kan få en dom som fastställer skuldens giltighet. När skulden är fastställd genom en dom kan du återigen vända dig till Kronofogden som verkställer utslaget/domen genom utmätning.

Mer information om betalningsföreläggande och ansökan (blanketter m.m.) hittar du här

Vänligen

Johan TivéusRådgivare