Driva in utebliven lön

Min arbetsgivare har inte gett mig min lön än då det har gått över 2 veckor sen jag skulle fått de, arbetsgivaren skyller på att ekonomiavdelningen ej har svarat, vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I första hand bör du vända dig till ditt fackförbund. De är vana att hantera sådana här problem och kan därför hjälpa dig med att driva in din lön från arbetsgivaren. Dessutom har en del fackförbund försäkringar som kan täcka upp i de fall arbetsgivaren inte kan eller vill betala ut lönen. Om du inte är fackansluten rekommenderar jag dig att ändå ta kontakt med ett fack, helst ett av de större branschfacken för just din bransch. Utifrån min erfarenhet så är fack ofta villiga att hjälpa även de som inte är medlemmar.

Om du inte vänder dig till facket, kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och där ansöka om att de hjälper dig med att driva in skulden. Din lön är nämligen arbetsgivarens skuld till dig. Hur du gör och vad som behövs hittar du här.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor om du undrar något mer!

Joel ÅkerlindRådgivare