Drograttfylleri kan leda till strafföreläggande eller process i domstol, ett strafföreläggande gäller som en dom

Hej, blev tagen för att jag kört bil efter att jag rökt på. Jag erkände och de tog in mig för blodprov. Detta är inget jag gjort förut, detta är något jag provat på för första gången, dessutom har jag ingen historik med polisen. Finns det inget jag kan göra för att minska skadan som sker utav denna processen? T.ex. ansöka om strafföreläggande istället att gå på rättegång, jag har ju redan medgett och svarat på deras frågor. Eller har ni något bättre förslag? Jag är även orolig över detaljerna lexbase kommer registrera. Om de inte fick veta något så skulle jag bli lycklig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag kommer första berätta vilket brott du kan ha gjort dig skyldig till. Sedan kommer jag gå igenom vad ett strafföreläggande är samt vad det innebär att få ett strafföreläggande jämfört med en process i domstol.

Bestämmelserna om strafföreläggande finns i rättegångsbalken (RB).

Eftersom du har kört bil med narkotika i kroppen kan du har gjort dig skyldig till brottet drograttfylleri
Utifrån de omständigheter som du anger verkar det som att du kan ha gjort dig skyldig till drograttfylleri enligt lag om straff för vissa trafikbrott 4 § 2 st. Brottet kan ge böter eller fängelse. Det är troligt att det i ditt fall kan bli böter med hänsyn till vilken sorts narkotika du brukade och att du är ostraffad sedan tidigare. Dock påverkas straffet också av hur mycket narkotika du hade i blodet.

Åklagaren får besluta om strafföreläggande om hen gör bedömningen att straffet kan bli böter eller villkorlig dom
Eftersom brottet kan ge böter så kan åklagaren välja att utfärda ett strafföreläggande istället för att åtala dig för brott i domstol. Det är åklagaren som beslutar om att ta upp brottet genom strafföreläggande och detta är valfritt för åklagaren, RB 48 kap 1 §. Om åklagaren beslutar detta och du godkänner strafföreläggandet så innebär det att du erkänner brott, RB 48 kap 2 § 2 st. Genom att godkänna strafföreläggandet gäller det som en dom, RB 48 kap 3 § 2 st.

Strafföreläggandet gäller som en dom och kommer därför finnas i belastningsregistret och Lexbase
Om åklagaren utfärdar ett strafföreläggande och du godkänner det så kommer du antingen få betala böter eller få en villkorlig dom. Eftersom strafföreläggandet gäller som en dom så kommer den finnas i belastningsregistret. Strafföreläggandet kommer med stort sannolik också finnas registrerat hos lexbase i 5 år. Mer information om strafföreläggande finns här.

Om du väljer att inte godkänna strafföreläggandet eller om åklagaren inte väljer att åtala dig genom ett strafföreläggande så kan det bli en domstolsprocess.

Sammanfattningsvis kan åklagaren antingen åtala dig i domstol eller genom ett strafföreläggande. Som jag har nämnt ovan är det valfritt för åklagaren att besluta om strafföreläggande och du kan alltså inte ansöka om detta. Jag kan tyvärr inte uttala mig om vad som är mest sannolikt. Det som talar för ett strafföreläggande är att du är ostraffad och att den drog du har tagit inte klassas som en av de allvarligaste. Det som talar för att processen kan gå till domstol är att åklagaren inte på förhand kan avgöra vad straffet kommer bli. Att användning av droger ses som ett allvarligt brott i Sverige talar också för att du kan bli åtalad i domstol.

Oavsett om du skulle bli dömd i domstol eller genom ett strafföreläggande så kommer det finnas med i belastningsregistret och på Lexbase.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare