Dröjsmål med arbetsgivarintyg

Hej!

För cirka 2-3 veckor sedan blev jag arbetslös efter 8 månaders tillsvidareanställning via ett projekt som satte ut mig på en arbetsplats. Det upp hörde i årsskiftet och för att jag ska kunna få ut min A-kassa behöver dem ha ett arbetsgivarintyg. Jag har varit kontakt med min handläggare via projektet om intyget, men jag har inte fått svar! Jag kontaktade då min andra handläggare via den platsen jag var på och hon skulle kolla upp det. Dock inget brev hem i brevlådan ännu. Vad kan man göra om jag inte får ett intyg så snart som möjligt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att arbetslöshetskassan ska kunna börja betala ut ersättning till dig behöver de ett arbetsgivarintyg. Arbetsgivaren har en lagstadgad skyldighet 47 § 2 st lagen om arbetslöshetsförsäkring att utfärda ett sådant, men det kan i många fall dröja.

Om du har varit anställd via kommunen rekommenderar jag att du tar kontakt med kommunens ekonomiavdelning och ber dem utfärda ett arbetsgivarintyg. Har du varit anställd av ett privat företag, ta då direktkontakt med ekonomiavdelningen på företaget, snarare än att gå genom projekthandläggaren.

Du bör samtidigt ta kontakt med din handläggare på A-kassan och förklara din situation.

Arbetslöshetskassorna har rutiner för hur man ska hantera ärenden där arbetsgivarintyg dröjer.

Om det är så att du haft en ersättningsperiod hos A-kassan precis innan du påbörjat din tillsvidareanställning och anställningen endast upphört p.g.a. arbetsbrist kan handläggaren i undantagsfall bevilja fortsatt ersättning utan att du först inkommer med arbetsgivarintyget. Detta är dock en rutin som inte tillämpas av alla arbetslöshetskassor.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare