Dröjsmål vid konsumentköp

Hej!

Jag skulle köpa en soffa, som inte fanns i butikens lager när jag var där. Men de skulle få in den om 2 veckor sa de, så jag betalade priset för soffan. Jag går dit 2 veckor senare och de har ej fått in soffan, då det skett en stöld på leverantörens lager. Hur gör jag nu? Har redan betalat för soffan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Vad gäller?

Jag tolkar din fråga som att du har köpt soffan i egenskap av konsument av en näringsidkare, av den anledningen reglerar konsumentköplagen ert avtalsförhållande i den mån avtalet inte innehåller mer förmånliga överenskommelser (KköpL 1 § och 3 §). Eftersom ni avtalade att soffan skulle hållas tillgänglig för avhämtning två veckor efter betalningen är säljaren i dröjsmål (KköpL 5 § och 9 §). Om du vill, och det är möjligt för säljaren och inte orimligt att för den att ordna fram en ny soffa, kan du kräva att säljaren fullgör sin del av avtalet (KköpL 10 § och 12 §). Om säljaren inte kan leverera en ny soffa p.g.a. att den är helt slut eller liknande, har du rätt att häva köpet (KköpL 13 §). Om säljaren kan leverera en annan likadan soffa, men behöver mer tid på sig, har du rätt att häva köpet om soffan inte levereras efter en skälig tilläggstid som ni tillsammans kommer överens om (KköpL 13 §). Hävs köpet har du rätt att få tillbaka pengarna utan oskäligt dröjsmål (KköpL 43 §).

Vad kan du göra nu?

Nu när du förhoppningsvis har bättre koll på dina rättigheter råder jag dig att kontakta säljaren. Sannolikt kan ni nå en överenskommelse om du fortfarande vill ha soffan och säljaren kan leverera den inom en skälig tilläggstid som ni kommer överens om. Kan inte säljaren fixa fram en ny soffa har du rätt att få tillbaka pengarna.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Måns HellbergRådgivare