FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/11/2019

Dröjsmål vid upprättande av staket

Hej! Jag betalade min granne 4000:- i början av maj för uppförande av staket på vår tomt. Det skulle varit färdigt innan midsommar. Nu är det fortfarande inte klart, obehandlade bräder sitter uppe och ruttnar och han har slutat svara på telefon. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Med tanke på priset så utgår jag från att du har betalat för materialet. Detta betyder att du har köpt en tjänst av din granne. Jag kommer nu också att anta att din granne inte har något företag eller liknande, vilket betyder att ni som privatpersoner har ingått ett avtal om köp av tjänst. Köp av tjänster mellan privatpersoner är ett till stor del oreglerat rättsområde. För att komma till en lösning så kommer jag därför att göra jämförelser med andra lagar och allmänna rättsprinciper.

Om du inte redan har gjort det, så ska du ta kontakt med din granne och kräva att denna fullgör arbetet. Skulle han ändå inte göra det så får du häva köpet eftersom dröjsmålet är så pass långt, samt att det har lett till att materialet har skadats, att det måste anses vara ett väsentligt dröjsmål, jfr Konsumenttjänstlagen 29 §. I så fall så får du kräva pengarna tillbaka från grannen. Skulle det dock vara så att han har utfört en betydlig del av tjänsten, alltså slutfört en betydlig del av staketet, så har du bara rätt att häva den delen av tjänsten som återstår, jfr Konsumenttjänstlagen 29 §. Det innebär att din granne i så fall har rätt att få betalt för det arbete som han ändå har gjort på staketet, jfr Konsumenttjänstlagen 23 §.

Du har även rätt att få skadestånd för skador som har uppstått på materialet, se 31 § Konsumenttjänstlagen. Skulle det vara så att vissa brädor är helt förstörda så innebär skadeståndsskyldigheten i princip att grannen ska köpa nya brädor. Du har dock en skyldighet att begränsa skadan genom att exempelvis skydda brädorna från vattenexponering.

Min rekommendation blir således att du ska ta kontakt med din granne på något sätt och meddela honom att du vill att han fullgör arbetet eller så meddelar du honom att du vill häva köpet och kräva pengarna tillbaka och ersättning för skadat material. Dessutom ska du vidta skäliga åtgärder för att begränsa skadan på materialet.

Hoppas att detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare