Dröjsmålsränta Beräkning

Hej jag är beviljad skadestånd på 5000 kr inklusive ränta på det sen juni månad.. Och undrar hur mkt det blir för ca 8-9 månader?

Lawline svarar

Hej! Först och främst - tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågan är hur mycket ränta kan du få på det belopp som du blev beviljad. Detta är en fråga som regleras främst av räntelagen.

Hur beräknas dröjsmålsränta

Dröjsmålsräntan räknas ut genom att man tar referensränta och lägger till 8 procent , (6 § första stycket räntelagen). Referensräntan fastställs två gånger per år (1 januari och 1 juli) (9 § räntelagen). Referensräntan ligger på 0 procent och med ett tillägg av 8 procent blir summan 8 procent.

Hur mycket ränta kommer du få

Belopp: 5000

Referensränta 0% + 8% =8%

Per år =5000×8% =400 kr

Per månad = 400/12= 33,3

8 månader = 33,3×8 =266,6

Kronofogden har en ränteräknare på sin hemsida:

https://www.kronofogden.se/Berakningavskuldranta.html

Med vänlig hälsning,

Betül DuranRådgivare