Dubbelbeskattning USA Sverige

Hej Lawline,

Jag har en fråga angående ett partnership med ett Amerikanskt företag. Jag har inte skrivit på något än. Partnershipet går ut på att jag kommer designa kalenders åt dem online som de sen ska sälja online via amazon och deras hemsida. Jag kommer utföra grafiska design tjänster från Sverige till deras företag i USA. Vi har också skrivit upp ett kontrakt där det står att jag kommer att få 20% av alla inkomster från försäljnings vinsten av varorna online (kalendern)... Min fråga är då, hur betalar jag skatt på vinsterna? I Sverige eller i USA? Om de betalar skatt redan i USA för hela vinsten och sen efter att de betalat av sin del av den amerikanska skatten och för över pengarna till mig varje månad... betalar jag dubbel skatt då med den svenska skatten som dras när man jobbar online och bor i Sverige? Hur funkar det?

Också, är det lagligt att vara partner i ett USA företag men bo och vara registrerad i Sverige?

Tacksam för svar :)

/

MVH,

Frida Thomsen

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sverige och USA har upprättat ett dubbelbeskattningsavtal för att reglera denna typ av fråga (länk).

Av detta avtal samt 3 kap 3 § Inkomstskattelagen framgår att den som är bosatt i Sverige är obegränsat skattskyldig här i Sverige. Den obegränsade skattskyldigheten innebär att du är skattskyldig för alla dina inkomster i Sverige och från utlandet.

I dubbelbeskattningsavtalets Artikel 14 framgår att: "Inkomst som en fysisk person med hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar genom att utöva självständig yrkesverksamhet, beskattas endast i denna stat."

Detta innebär i praktiken för dig, eftersom du är i Sverige och arbetar härifrån bör du endast beskattas här och inte i USA.

Min rekommendation är att du kontaktar Skatteverket och din arbetsgivare och ser till att du slipper dubbelbeskattningen.

Gällande partnerskapet finns inget i lagtext som reglerar var man måste vara bosatt eller registrerad för att få vara partner.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare