dubbelbestraffning ringa narkotikabrott och rattfylleri

Hej!

Åkte fast för ringa narkotikabrott på nyår och körde sen bil den 5/1 vilket jag blev stoppad och medtagen till sjukhus för blod och urinprov.

Kan jag då bli dömd för 2st ringa narkotikabrott?

Drograttfyllan går ju inte att säga så mycket om men eftersom jag brukade cannabis nån dag innan nyår så sitter det ju även kvar den 5/1..

tack för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan du dömas för båda tillfällena?

Utgångspunkten är att man inte ska bli dömd för samma brott två gånger, enligt Europakonventionens sjunde tilläggssprotokoll, 4 art. Ingen får lagföras för ett brott som man tidigare lagförts för. Detta är en grundläggande princip som kallas ne bis in idem. Den kommer även till uttryck i artikel 50 i EU:s rättighetsstadga. Den brottsliga gärningen som kriminaliseras genom narkotikastrafflagen är i detta fall själva bruket av narkotika (1§ narkotikastrafflagen). Detta innebär att det är själva intagandet av narkotika som är brottsligt, och inte att vara påverkad. Min beömning är alltså att du alltså inte ska kunna bli straffad två gånger för ringa narkotikabrott, för samma bruk bara för att du blir tagen vid två olika tillfällen.

Som du själv säger så är drograttfylleri ett annat brott, och en lagföring för ringa narkotikabrott vid ett tidigare tillfälle hindrar inte att man döms för drograttfylleri vid ett senare tillfälle, även om det är samma bruk som gärningen hänvisas till.

Om åklagaren dock skulle göra gällande att du intagit narkotika fler gånger efter nyårsafton, utifrån bedömning i analysresultatet eller liknande, skulle du kunna dömas för två fall av ringa narkotikabrott och ett fall av rattfylleri.

Hoppas du fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare