FrågaAVTALSRÄTTAvtal10/03/2018

Dubbeluthyrning av samma stallbox

Hej,

Kan en stallägare ta in dubbla hyror för samma box?

Jag har flyttat min häst innan uppsägningstidens slut och stallägaren rev min box samma kväll jag flyttade ut. Han säger att det fanns annan tom box. Men nu jag har fått berättat att stallägaren har tagit in ny hyresgäst under min uppsägningstid som också har betalt hyra. Stallet är i övrigt fullt. Får man verkligen göra så?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som reglerar problemet med dubbeluthyrning utan problemet får tolkas med de lagar, rättsfall och allmänna principer vi har. Dessvärre har jag inte hittat några rättsfall varför jag utgår från vad som allmänt gäller.

Så som jag förstår problemet så har stallägaren hyrt ut din box under din uppsägningstid efter att du flyttat ut din häst till ett annat stall. Du som är första hyrestagare har självklart företräde till boxen så länge din uppsägningstid gäller enligt avtalet ni ingått. Ett tips är att kolla igenom ert avtal och se ifall det står något om kontraktsbrott, oftast är det så att den som bryter ett avtal blir skadeståndsskyldig. Alternativt se hur uppsägningstiden i ert avtal är utformat som exempel finns det skillnad på dessa nedan givna exempel:

"uppsägningstiden gäller i 3 månader från att avtalet sagts upp."

"uppsägningstiden gäller 3 månader eller fram till att hyresgästen flyttat ut från att avtalet sagts upp."

Beroende på hur ert avtal är utformat så avgör det om stallägaren gjort sig skyldig till kontraktsbrott varför han ska ersätta er. Har inte stallägaren gjort sig skyldig till kontraktsbrott så kan han ändå bli skadeståndsskyldig ifall han varit vårdslös i sitt handlingssätt som lett till att du lidit skada. Det är nämligen så att även om det går att fastställa att stallägaren gjort fel så måste ändå en skada uppstå i någon form för att det ska leda till juridiska konsekvenser.

Jag hoppas detta svar var till någon hjälp annars är du välkommen åter,

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare