FrågaSKATTERÄTTAvdrag26/01/2017

Dubbla avdrag ‒ Skattebrott?

Hej. En bekant till mig använder sig av tjänstebil i sitt arbete. Saken är den att han lämnar in sin Reseräkning varje månad till företaget han är anställd på och får utbetalt ersättning Månatligen för bensin, ersättningen är mellan 3 500 - 4 000:-/ månad. När han sedan lämnar sin Årliga Självdeklaration, gör han återigen avdrag för körda mil i tjänsten. Detta innebär att han får ut Dubbel Milersättning varje år. Han har gjort så här i ca 8 år och inte blivit kontrollerad av Skattemyndigheten någon gång. Blir han återbetalningsskyldig? Böter eller tom fängelse?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått din fråga rätt, så brukar din bekant dra av kostnader för drivmedel vid tjänsteresor med förmånsbil i sin inkomstdeklaration. Sådana kostnader får dras av enligt 12 kap. 5 § inkomstskattelagen (1999:1229) (här), men givetvis föreligger avdragsrätt endast när den skattskyldige själv har stått för kostnaden. När kostnaderna täcks av drivmedelsersättning från arbetsgivaren, får inget sådant avdrag ske. Din bekant lämnar således en oriktig uppgift till Skatteverket när han i sin deklaration gör avdrag för drivmedelskostnader.

Om din bekant lämnade de oriktiga uppgifterna uppsåtligen, så har han gjort sig skyldig till skattebrott enligt 2 § skattebrottslagen (1971:69) (här). Straffet för skattebrott är fängelse i högst två år. Med tanke på att det troligtvis inte rör sig om alltför stora summor som undandragits i skatt (avdrag kan medges för högst 95 öre/km), är det dock tänkbart att brottet istället bedöms som skatteförseelse enligt 3 § skattebrottslagen. I så fall är straffet böter.

Utöver straffansvar finns det ett administrativt sanktionssystem som kan tillämpas när oriktiga uppgifter har lämnats till Skatteverket. Detta sker genom att ett skattetillägg tas ut av den skattskyldige enligt 49 kap. 4 § skatteförfarandelagen (2011:1244) (här). Skattetillägget är 40 % av den undandragna skatten, vilket framgår av 49 kap. 11 § skatteförfarandelagen.

Enligt praxis från högsta domstolen och högsta förvaltningsdomstolen får dock den som har blivit dömd för skattebrott inte påföras skattetillägg för samma oriktiga uppgifter som låg till grund för skattebrottet. Detsamma gäller också åt motsatt håll; den som har påförts skattetillägg får inte dömas för skattebrott för samma oriktiga uppgift som låg till grund för skattetillägget. Således kan din bekant inte både dömas för skattebrott och påföras skattetillägg. Det mest sannolika är enligt min bedömning att han endast påförs skattetillägg.

Du undrade också om han kan bli återbetalningsskyldig. Det är möjligt och i så fall sker det genom att Skatteverket omprövar sitt beslut om slutlig skatt för det beskattningsår som den oriktiga uppgiften lämnades. Omprövning till nackdel för den skattskyldige får i huvudregel endast ske inom två år från beskattningsårets utgång. När det handlar om omprövning på grund av oriktiga uppgifter får dock omprövningen ske inom sex år från beskattningsårets utgång, s.k. efterbeskattning. Detta framgår av 66 kap. 27 § skatteförfarandelagen (här). Om din bekant har lämnat oriktiga uppgifter i åtta år, så kan Skatteverket alltså inte ändra besluten om slutlig skatt för de första beskattningsåren, men väl för alla beslut de senaste sex åren.

Kort sammanfattat riskerar alltså din bekant skattetillägg eller åtal för skattebrott, alternativt skatteförseelse. Skatteverket kan dessutom ompröva de beslut som fattats de senaste sex åren om hans slutliga skatt.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Jonatan SundqvistRådgivare