Efter hur lång tid kan en felaktig utbetalning återkrävas?

Hej. Hur lång tid efter fel utbetald lön har arbetsgivaren rätt att kräva tillbaka den?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Huvudregeln/principen

När en lön felaktigt har utbetalts så ska den som mottagit pengarna som huvudregel betala tillbaka dessa. Denna princip kallas "condictio indebiti" som är latin för "återbetalning av det icke ägda" ungefär. Principen finns inte uttryckt i lagtext men anses gälla såsom en grundläggande princip i många rättssystem.

Undantaget

Det finns dock ett undantag som innebär att betalningsmottagaren får behålla pengarna. För att betalningsmottagaren ska få behålla pengarna krävs det att denne är i "god tro", vilket innebär att mottagaren inte misstänker att betalningen har skett felaktigt. Vad som vanligtvis spelar roll i denna bedömning är beloppets storlek. Det är svårt att hävda god tro när beloppet är väldigt stort, eftersom man då kan anses borde ha misstänkt att det skett en betalning av misstag. Andra omständigheter spelar också roll i bedömningen.

För att undantaget ska vara tillämpligt krävs också att mottagaren "inrättat sig efter betalningen". Detta innebär helt enkelt att mottagaren spenderat pengarna.

Om man inte har fattat någon misstanke om betalningens riktighet och även spenderat pengarna så behöver man enligt principen inte betala tillbaka pengarna. Om man däremot vet om (eller har misstänkt) att betalningen är felaktig så har utbetalaren rätt att kräva tillbaka pengarna.

Hur länge efter utbetalningen kan utbetalaren återkräva pengarna?

Om undantaget inte är tillämpligt, dvs betalningsmottagaren vet om eller misstänker att betalningen är felaktig, så har utbetalaren som sagt rätt att kräva tillbaka pengarna. Detta förhållande innebär att en fordran uppstår på betalningsmottagaren. Reglerna om fordringars preskriptionstid finns i preskriptionslagen. I lagens 2 § finns huvudregeln, som innebär att fordringar preskriberas efter 10 år om preskriptionen inte avbryts innan dess. Preskriptionen kan avbrytas genom att utbetalaren påminner betalningsmottagaren om skuldförhållandet. Då gäller istället 10-årsfristen från det att påminnelsen gjordes.

10 år är alltså den kortaste tiden som den felaktiga betalningen kan återkrävas.

Sammanfattning

En felaktigt utbetald lön kan återkrävas av betalningsmottagaren om denne misstänkt vetat om att betalningen skett av misstag. Den kortaste tiden denna betalning kan återkrävas är 10 år.

Jag hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare