FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt19/04/2021

Efter hur lång tid sker gallring från belastningsregistret?

Hej, blev stannad och dom berättade för mig att det var 6 årsen jag åkte fast senast. Ska det inte försvinna efter 5 år? Så fort hon skrivit in mitt personnummer i telefonen sa hon det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Belastningsregister

Enligt lagen om belastningsregister (Belastningsregisterlagen) ska polisen med hjälp av automatiserad behandling föra ett belastningsregister (1 § Belastningsregisterlagen).

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur det kommer sig att du finns kvar i belastningsregistret då 6 år har passerad sedan du åkte fast sist.

Gallring från belastningsregister

Det stämmer att olika typer av påföljder gallras från belastningsregister efter att en viss tid har passerat. Hur länge det dröjer innan gallring sker beror på vilken typ av påföljd det är frågan om.

Påföljder i form av böter ska gallras fem år efter domen/beslutet/godkännande av strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot (17 § Belastningsregisterlagen p. 9). Det innebär att man räknar tiden från och med domen/beslutet/godkännande av strafföreläggande eller föreläggande av ordningsboten och inte från den tidpunkten man åker fast. Vidare gallras exempelvis fängelsestraff, skyddstillsyn och villkorlig dom tio år efter domen/beslutet (17 § Belastningsregisterlagen p. 1 och 4).

Detta gäller i ditt fall

Det framgår inte vilket typ av påföljd det var frågan om i ditt fall. Om det var frågan om böter så ska gallring ske efter fem år, däremot är det viktigt att räkna tiden från rätt tidpunkt. Om det istället var frågan om ett större straff (fängelse, villkorlig dom eller skyddstillsyn) kommer gallring att ske efter tio år från att domen eller beslutet kom.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna med ytterligare frågor.

Vänligen,

Anastasiia SlovakRådgivare