Efterarv och fri förfoganderätt

Hej!

Mamma gick bort i okt, pappa ärvde allt. Två fastigheter .

Ena vill nu pappa ge bort till min syster.

Andra, den jag bor i ( som inneboende sen 12år) vill han sälja. För han orkar inte ha oss i huset å vill bli fri som han säger.

Vet inte vad jag ska ta mig till eller om jag har lagen på min sida.

Med vänlig hälsning, Anna

Lawline svarar

Hej! Tack för att använder Lawline!

Om din far och mor var gifta vid din mors bortgång har ni som deras gemensamma barn rätt till efterarv. Detta innebär att du och ditt syskon först efter din mors bortgång erhåller hennes kvarlåtenskap efter att er far avlidit enligt 3 kap. 2 § Ärvdabalken. Er far erhåller kvarlåtenskapen som tillfaller er, gemensamma barn, med fri förfogande rätt. Fri förfoganderätt innebär att er far har rätt att spendera denna del av kvarlåtenskapen genom att bland annat sälja denna. Fri förfoganderätt innebär dock inte att man får testamentera bort kvarlåtenskapen.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare