Efterarv till bror?

Jag är sambo med en man. Inga barn varken tillsammans eller egna. Jag har skrivit testamente till min sambos förmån. Har ett syskon som jag bröt kontakten med för några år sedan och vi har inte pratat sedan dess. Vill INTE att hen ska ärva en krona av mej. Har förstått att jag måste skriva att min sambo ärver med full äganderätt för att mitt syskon inte ska få efterarv efter att min sambo har avlidit. Stämmer det?

Mina föräldrar är döda och inga andra syskon finns, varken hel eller halv.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I svaret refererar jag till lagreglerna i Ärvdabalken vilken förkortas till ÄB.

Nedan följer ett detaljerat svar på frågan, så att du har full koll på vad som gäller. Skriver dock redan här att det stämmer att din sambo ska ärva med full äganderätt för att förhindra att din bror blir efterarvinge.

Har din bror ovillkorlig rätt till arv?

Inledningsvis vill jag börja med att förtydliga att din bror inte har någon lagstadgad rätt att ärva dig om du inte vill att han ska ärva delar av din kvarlåtenskap. Du kanske känner till begreppet "laglott", dvs det arv som barn alltid är berättigade från sina föräldrar (7 kap. 1 § ÄB). Laglotten gäller bara barn och omfattar således inte syskon vilket innebär att din bror INTE har någon ovillkorlig rätt till dina tillgångar.

Arvsordningen

Som huvudregel står din bror i tur för att få ditt arv, om man inte aktivt gör något mot detta. Det beror på de "arvsklasser" som vi har i svensk familjerätt. Arvsklasserna innebär att det finns en viss ordning i hur familjemedlemmar ärver varandra om det inte finns något testamente skrivet. I första arvsklassen ärver barn (eller barnbarn, vid den händelse att barnet gått bort men lämnat arvingar) (2 kap. 1 § ÄB). Om det inte finns barn går man vidare till nästa arvsklass vilket i första hand är föräldrarna till den avlidne och i andra hand syskon till den avlidne (2 kap. 2 § ÄB). Du beskriver att du inte har egna barn och att dina föräldrar är bortgågna vilket därmed skulle innebära att din bror får arvet. Som nämnt ovan så gäller detta ENDAST om man inte har skrivit ett testamente där du bestämmer vem som ska ärva. Detta är alltså inte ett problem i det fall.

Efterarv när din sambo avlider

Vad som bör noteras (precis som du redan upptäckt) är att man som arvinge kan ha rätt till ett s.k efterarv, vilket innebär att när din sambo avlider kommer din bror ärva den andel som din sambo ärvde av dig (3 kap. 2 § ÄB). MEN återigen kan det lösas genom testamente, genom att din sambo ärver din kvarlåtenskap med full äganderätt. På så sätt är han helt fri att disponera tillgångarna som han vill och han kan själv välja att testamentera bort dessa. Detta innebär alltså att det stämmer att du ska skriva att din sambo ärver med full äganderätt.

Formulering i testamente

Med det sagt rekommenderar jag att du ska skriva i ditt testamente att du inte vill att din bror ska ärva dig såväl som att skriva att din sambo ska ärva dig med full äganderätt. Detta för att det aldrig skadar att vara så tydlig som möjligt. Eftersom sambor inte ärver varandra automatiskt är det bra att du har ett testamente där du förtydligar att din kvarlåtenskap ska gå till honom.

Sammanfattande svar

Sammanfattningsvis så är det alltså korrekt att du ska skriva att din sambo ärver med full förfoganderätt. Det skadar inte heller att skriva i testamentet att du inte vill att din bror ska ärva, för tydlighetens skull.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare