Efterlevande make ärver oberoende av enskild egendom

Innan vi gifte oss 1976 upprättade vi ett äktenskapsord, detta på grund av att maken hade ett företag tillsammans med en kompanjon. Detta gäller inte längre.

Dock står det, att det han äger är hans enskilda egendom. Allt står skrivet på honom, huset ett torp etc.

Vad händer om han skulle avlida, ärver jag då efter honom?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förutsätter att du och din man fortfarande är gifta. Äktenskapsförord påverkar bara fördelningen av egendom då ett äktenskap tar slut. Då kan viss egendom läggas åt sidan som enskild egendom genom ett äktenskapsförord.

Ifall din make avlider medan ni fortfarande är gifta ska en bodelning ske mellan er eftersom äktenskapet då är slut. I den kommer den enskilda egendomen läggas åt sidan och resten fördelas lika mellan dig och din makes dödsbo. Efter bodelningen kommer du att ärva allt efter din make, just eftersom ni är gifta. Ifall din make har barn med någon annan än dig (särkullbarn) har dock dessa barn rätt att få ut sitt arv direkt efter hans död, om de vill. Huvudregeln är dock att du som efterlevande make ärver allt efter din make.

När du avlider kommer arvet efter dig tilldelas dina arvingar. Den andel av din egendom som du ärver efter din make ska vid din död tilldelas din makes arvingar som efterarv. Ifall du och din make har gemensamma barn vid din död blir detta inget problem eftersom era barn då kommer ärva både dig och deras far.

Slutsatsen du kan dra av mitt svar är att det faktum att din make har enskild egendom inte har någon påverkan på din arvsrätt efter din make. Dock påverkar det utfallet av bodelningen.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare