Efterlevande makes arvsrätt går före bröstarvingars arvsrätt

Hej min mamma dog när jag var 10 år gammal och bodde på en gård tillsammans med min pappa , min fråga är går hennes andel direkt till min pappa eller har jag rätt till nått efter jag fyllt 18 år ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara frågan kommer jag att använda mig av reglerna i Ärvdabalken (ÄB) och Äktenskapsbalken (ÄktB). Jag tolkar frågan som att dina föräldrar var gifta vid hennes bortgång.

Vad som hände vid din mammas bortgång

Ett äktenskap avslutas när en av makarna avlider (1 kap. 5 § första stycket ÄktB). När detta sker ska en bodelning mellan makarnas gemensamma giftorättsgods göras (9 kap. 1 § första stycket ÄktB). Huvudregeln är att makarnas egendom är giftorättsgods om det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § första stycket ÄktB). Makarnas giftorättsgods läggs sedan samman och delas lika mellan makarna, efter att avdrag för skulder gjorts (11 kap. 3 § första stycket ÄktB). Den efterlevande maken får då häften av det gemensamma giftorättsgodset med full äganderätt. Den andra halvan går till den avlidnes makens dödsbo och det beloppet tillsammans med eventuell enskild egendom är alltså det arv som ska fördelas efter din mammas bortgång (hennes kvarlåtenskap).

Efterlevande makes arvsrätt går för bröstarvingars arvsrätt

I och med att dina föräldrar var gifta vid din mammas död har din pappa rätt till att ärva sin maka i egenskap av efterlevande make (3 kap. 1 § första stycket ÄB). Det innebär att din pappa ärver din mammas kvarlåtenskap med fri förfoganderätt innan du som gemensamt barn till dina föräldrar ärver (3 kap. 1 § första stycket ÄB). Det är då först efter att även din pappa går bort som du ärver både efter din mamma (så kallat efterarv) och din pappa (3 kap. 2 § första stycket ÄB).

Fri förfoganderätt

Med fri förfoganderätt menas att din pappa fritt kan disponera egendomen men han får inte testamentera bort eller vidta handlingar utan tillbörlig hänsyn mot arvingar som har rätt till efterarv, till exempel ge bort delar av arvet som gåva till andra än arvingar (3 kap. 3 § första stycket ÄB).

Sammanfattning

Alltså för att svara på din fråga. Som barn inom äktenskapet har du har rätt till efterarv från din mamma men endast när din pappa också avlidit. Du kommer inte få ärva något endast på grund av att du blivit arton år gammal. Det faktum att din pappa ärvt din mammas kvarlåtenskap med fri förfoganderätt innebär att han fritt kan disponera egendomen men han får inte testamentera bort eller vidta handlingar utan tillbörlig hänsyn mot dig som bröstarvinge.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare