FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/08/2021

Egendom som träder i stället för annan egendom

Jag ärvde ett hus efter min pappa som egen egendom (Finns skrivet i testamentet). Jag har nu sålt det och köpt ett nytt hus med min sambo och då gått in med vinstpengarna i det huset. Om det skulle vara så tråkigt att vi skulle gå isär, kommer pengarna (vinsten) från den egen egendom jag sålde fortfarande vara mina? Eller delas det på hälften?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är endast samboegendomen som fördelas mellan samborna genom bodelning (8 § sambolagen). Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, under förutsättning att egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen).

I samboegendomen ingår inte vad som har trätt i stället för egendom som en sambo har erhållit genom testamente med det villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda (4 § 4 p. sambolagen). I detta fall träder det gemensamma huset i stället för din enskilda egendom från din far. Den nya fastigheten utgör således din enskilda egendom och ska inte ingå i bodelningen. Om även din sambo betalar en summa vid förvärvet kommer en andel av den nya fastigheten utgöra din enskilda egendom och därmed inte ingå i bodelningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare