Egenmäktighet med barn när vårdnadshavare undanhåller barnet från den andra vårdnadshavaren

Hej,

Jag heter XX, är 39 år och upplever just nu en ganska jobbig situation. Min fd sambo har på eget bevåg "tagit" vår gemensamma nioåriga dotter. Jag har inte fått träffa henne på sex veckor nu. (Två undantag har dock gjorts, men hon insisterar på att jag inte får träffa henne. Vi har gemensam vårdnad, men inte något juridiskt avtal än som reglerar umgänget. Efter vad jag har förstått, så har jag den juridiska rätten att umgås med min dotter hälften av tiden. Vi har tidigare alltid haft växelvist boende varannan vecka. Jag vill dock inte bara hämta henne på skolan eftersom jag är övertygad om att min fd sambo har manipulerat min dotter om att jag på något sätt inte är en bra person och att det därför skulle uppstå en "dragkamp" mellan oss föräldrar och jag vill inte att det ska drabba vår dotter. Det står ganska klart nu att det kommer bli en fråga om en vårdnadstvist. Själv önskar jag fortsatt gemensam vårdnad med växelvist boende eftersom jag tror att det bästa för vår dotter är om hon växer upp med båda sina föräldrar. Min fd sambo söker däremot ensam vårdnad och anger samarbetssvårigheter som anledning. Det är riktigt att vi har varit oense om vissa saker, men inget allvarligt och jag har aldrig någonsin tillfogat min dotter något illa. Nu undrar jag om det kan vara så att min fd sambo kan göra sig skyldig till egenmäktighet med barn trots att vi inte har något juridiskt avtal som reglerar umgänget.

Hoppas på svar på denna fråga.

Med vänlig hälsning,

XX

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag har tagit bort ditt namn för att anonymisera frågan.

Jag kommer nedan förklara vad brottet egenmäktighet med barn innebär och försöka bedöma om din fd sambo kan ha gjort sig skyldig till brottet. Egenmäktighet med barn finns i brottsbalken (BrB) 7 kap 4 §.
Efter detta kommer jag även ge råd om hur en polisanmälan mot din fd sambo kan påverka en eventuell vårdnadstvist.

Brottet egenmäktigt förfarande
Om en person som har vårdnaden av ett barn skiljer barnet från den andra vårdnadshavaren så kan det utgöra brottet egenmäktighet med barn. Även när gärningspersonen håller kvar barnet på en plats dit barnet har tagits med samtycke av den andra vårdnadshavaren kan det utgöra brott.
Det krävs att skiljandet sker utan beaktansvärda skäl. Utan beaktansvärda skäl innebär att vårdnadshavaren för bort eller undanhåller barnet utan att det finns anledning för det. Exempelvis kan anledning att undanhålla barnet finnas om barnet riskerar att utsättas för övergrepp eller annan ogynnsam utveckling i den miljö som barnet befinner sig i.

Min bedömning av ditt fall
Eftersom din fd sambo undanhåller er dotter från dig så finns det en möjlighet att hon gör sig skyldig till egenmäktighet med barn. Även om din fd sambo håller kvar er dotter hemma hos sig, dit du kanske har samtyckt till att er dotter förs, så kan det vara ett olovligt undanhållande. Utifrån var du berättar så verkar det inte finnas några beaktansvärda skäl för din fd sambo att undanhålla er dotter från dig. För att din fd sambo skall kunna hållas ansvarig för brottet egenmäktighet med barn räcker att hen förstår att det inte finns beaktansvärd skäl att hålla undan dottern.

Jag förstår det dock som att du har fått träffa din dotter två gånger under dessa sex veckor. Hur dessa undantag påverkar bedömningen av om din fd sambo har gjort sig skyldig till egenmäktighet med barn kan jag tyvärr inte uttala mig om.

Hur anmälan om brott kan påverka den eventuella vårdnadstvisten
Eftersom du berättar att det förmodligen kommer bli en vårdnadstvist så vill jag även förklara hur en polisanmälan mot din fd sambo kan påverka domstolens bedömning. Bestämmelserna om vårdnad finns i föräldrabalken (FB) 6e kapitel.

Om du skulle anmäla din fd sambo för egenmäktighet med barn och hen blir dömd för detta så kan det vara negativt för hens möjlighet att behålla vårdnaden. Det kan bedömas som att din fd sambo saboterar när du försöker utöva vårdnaden av er dotter, FB 6 kap 5 §. Om din fd sambo döms så kan dina chanser att få behålla vårdnaden alternativt få ensam vårdnad om er dotter öka.

Om fallet läggs ner eller om din fd sambo frias i domstolen så finns det istället en risk att detta kan påverka dig negativt. Att du har anmält din fd sambo kan göra att domstolen bedömer det som att ni har svåra samarbetsproblem. Om domstolen bedömer att ni har samarbetsproblem finns det en risk att er dotters bästa anses vara att en av er får ensam vårdnad.

Din dotter har rätt till båda sina föräldrar
Även om du har vårdnaden om din dotter så innebär inte det att du har en rätt att umgås med henne hälften av tiden. Det lagen säger är istället att din dotter har rätt till en nära och god kontakt med båda sina föräldrar, FB 6 kap 2 a §. Det är ert ansvar som vårdnadshavare att tillsammans se till att er dotter får träffa er båda.

Slutligen rekommenderar jag att om ni inte har gjort det ännu så kan ni kontakta familjerätten i er kommun. Familjerätten kan hjälpa till med samarbetssamtal och att komma överens om vårdnadsfrågor, FB 6 kap 18 § och socialtjänstlagen 5 kap 3 §. Om det blir en vårdnadstvist så kan domstolen besluta att ni först skall testa samarbetssamtal. Information om familjerätten och samarbetssamtal skall finnas på din kommuns hemsida.

Sammanfattning
Det finns omständigheter som talar för att din fd sambo kan göra sig skyldig till egenmäktighet med barn. Om du anmäler din fd sambo för brott så kan detta dock komma att påverka den eventuella vårdnadstvisten. Beroende på om din fd sambo döms eller frias i domstolen kan en polisanmälan påverka dina möjligheter till att få behålla vårdnaden om er dotter. Det kan öka dina chanser eller minsak dem.
Jag rekommenderar att ni kontaktar familjerätten i er kommun för att så långt som möjligt undvika en tvist och på så sätt se till er dotters bästa.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!
Om du har fler frågor är du välkommen att ställa en till här.

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare