Egenmäktigt förfarande och handräckning

En vän till mig (ung) har länge bott ihop med en vuxen kvinna som agerat som en typ av stödfamilj. Vännen blir utsparkad efter en konflikt men har kvar majoriteten av sina saker och möbler kvar hos den vuxna kvinnan. Vännen vill nu, några veckor senare, hämta resten av sina saker då denne behöver dessa men kvinnan vägrar låta vännen komma och packa sina privata saker. Kvinnan säger istället att hon själv ska packa sakerna och köra bort dom till vännens nya boende, fastän vännen insisterar på att hon vill packa sina egna saker själv. Vännen vill alltså själv packa sina saker men kvinnan förbjuder det. Vad gäller? Vad gör man? Vännen i fråga är nybliven myndig och den vuxna kvinnan äger huset som sakerna är i.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att hindra någon från att hämta sin egendom, oavsett om personen är ägare för lokalen/bostaden är ett brott, s.k. egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § BrB). Ägaren får således inte packa din väns ägodelar. Det är viktigt att din vän inte heller försöker göra det själv, genom att utan tillstånd beträda området för att det skulle också vara en brottslig handling, s.k. hemfridsbrott (4 kap. 6 § BrB).

Vad man ska göra om man inte kan komma överens är att ansöka om handräckning hos kronofogden, detta kan du göra här. Då kommer kronofogden att hjälpa till att återfå din väns egendom.

Hoppas detta svara på din fråga, har du frågor eller ytterligare funderingar är det bara att kontakta Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Leo Pizarro VargasRådgivare