En 14-årig flicka som kränkt sin pappa på blogg lär inte behöva betala skadestånd

Får en 14 årig flicka blogga och kränka sin pappa mycket illa. Skriver att han är död, att han inte finns. Så kränkande....

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En 14-årig flicka är inte straffmyndig då en person under 15 år inte får dömas till någon påföljd. Det är även oklart om situationen du beskriver hade passat in under någon brottsrubricering, det kan varken vara förtal eller förolämpning.

Enligt skadeståndslagen kan ungdomar, även de under 15 år, tilldömas skadestånd för en handling. Det enda möjliga här är flickan skulle bli dömd till skadestånd för allvarlig kränkning, men även det kräver att det som flickan skrivit faktiskt utgör ett brott.

Det är alltså väldigt osannolikt att flickan skulle bli skyldig att betala skadestånd för det hon skrivit om sin pappa, trots att det är en väldigt olycklig situation.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare