FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 08/10/2016

En arbetstagares rättigheter vid mobbning på arbetsplatsen

Vad har jag för rättigheter jag är utsatt för mobbing och kräkningar på min arbetsplats och har chefen emot mej han är en av mobbarna också jag får inget gehör det ända jag får höra är att jag ska göra som han säger jag har gjort detta och han hittar på annat jag får varning som är obefogat jag får till mej att jag ska bli uppsagd jag kämpar och mår fruktans värt dålig jag har pratat med honom men han lyssnar inte istället kritiserar han mej

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Arbetsmiljölagen (1977:1160) (AML) bygger på tanken att säkra och sunda arbetsförhållanden i första hand ska tryggas genom att arbetsgivare och arbetstagare samverkar i arbetsmiljöarbetet, se AML 1 kap 1 § och AML 6 kap 1 §. Kränkande särbehandling på arbetsplatsen är ett allvarligt problem och otillåtet. En arbetsgivare har inte rätt att kränka eller mobba en arbetstagare. Arbetsgivaren har heller inte rätt att kritisera dig för att du talar om hur dåligt du mår pga. brister på arbetsplatsen.

Enligt föreskriften Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) (AFS 2015:4) 13 § och föreskriften Kränkande särbehandling i arbetslivet (AFS 1993:17) 2-3 §§ har arbetsgivaren en skyldighet att klargöra att kränkande särbehandling på arbetsplatsen inte är acceptabel samt vidta åtgärder om en arbetstagare trakasseras eller kränks. Om kränkande särbehandling eller mobbning förekommer på arbetsplatsen så är det ett tecken för att det finns brister i arbetsmiljön. Arbetsgivaren är också skyldig att systematiskt bedriva ett arbetsmiljöarbete. Detta framgår av AML 3 kap 2a § och i OSA (AFS 2015:4) 5 §. Detta betyder att arbetsgivaren fortlöpande ska undersöka riskerna i arbetsmiljön, bedöma dem och upprätta en handlingsplan för de risker som inte åtgärdades omedelbart.

Jag anser inte att en arbetsgivare kan hävda att han eller hon ”inte förstod hur dåligt en arbetstagare mådde”. Om arbetsgivaren hade uppfyllt sina skyldigheter och bedrivit ett systematiskt arbetsmiljöarbete på arbetsplatsen så skulle arbetsgivaren ha förstått vilka brister som finns och fått förståelse för bland annat din ohälsa. Men i ditt fall verkar det som att arbetsgivaren struntar i att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete, vilket är ett brott mot AML.

Jag vill rekommendera dig att i första hand vända dig till arbetsplatsens skyddsombud eller till din arbetstagarorganisation (facket) om du är med i en sådan organisation. Enligt AML 6 kap 4 § är det skyddsombudets uppgift att synliggöra den svaga arbetstagaren på arbetsplatsen och värna om arbetstagarnas psykiska hälsa. Skyddsombudet har enligt AML 6 kap 6a § en skyldighet att vända sig till arbetsgivaren när denne finner att det råder brister i arbetsmiljön. Arbetsgivaren är skyldig att vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagare utsätts för olycka eller ohälsa på arbetsplatsen enligt AML 3 kap 2 §. Om arbetsgivaren inte vill lyssna eller samarbeta så kan skyddsombudet vända sig till Arbetsmiljöverket med en anmälan om förbud eller förläggande så som det i AML 6 kap 6a § beskrivs att skyddsombudet ska göra. Om du vill så kan även du som arbetstagare själv anmäla en dålig arbetsmiljö till Arbetsmiljöverket. En sådan anmälan omfattas av sekretess, vilket innebär att din arbetsgivare inte kan få reda på att du har gjort en anmälan. En anmälan kan göras på nätet här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare