En borgenmans funktion

Hej, jag skriver en kontrakt för min bostad (hus) men min eventuella hyresgäster presenterar en borgenär för att hon fick som inkomst via F.kassa.

Hur fungerar borgenären kan du hjälpa mig att förklara på ett bra sätt??

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För försöka förklara så bra möjligt är det viktigt att skilja på begreppen borgenär och borgesman.

Borgenär
En borgenär är en part som lånat ut pengar till en motpart (gäldenär). Ett vardagligt exempel på detta är exempelvis om en person A lånar pengar av en bank, då är banken borgenär och person A gäldinär.

Borgesman
En borgesman är en part som förbinder sig att åta sig en skuld som sin egen åt en gäldenär. Detta innebär att om gäldenären inte kan betala tillbaka till borgenären får borgesmannen fullgöra betalningen. Ett exempel: person A vill låna pengar av en bank, men har inte tillräcklig inkomst och nekas ett lån. Då kan person B (som har tillräcklig inkomst) ställa sig som säkerhet för att person A får ett beviljat lån av banken.

Ditt fall
Utifrån din fråga verkar det som om din potentiella hyresgäst inte verkar så betalstark, därför kan det vara en risk för dig att hon inte kan betala sin hyra. Då är det bra för dig om hyresgästen har en borgesman som är betalstark, detta betyder då att om hon inte kan betala sin hyra kan du kräva hyran av borgesmannen istället. Borgesmannen svarar för hyresgästens skuld som "sin egen".

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare