FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess30/05/2020

En bostadsrättsförening har inte rätt att begära ut uppgifter ur belastningsregistret om en presumtiv andrahandshyresgäst

Hej!

Får vi i egenskap av bostadsrättsförening begära in utdrag ur belastningsregistret från presumtiv hyresgäst vid andrahandsupplåtelse?

Med vänlig hälsning, Emma

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej det får ni inte.

Det är i princip endast den enskilde själv samt vissa särskilda myndigheter som har rätt att begära ut uppgifter ur belastningsregistret, se Lag (1998:620) om belastningsregister 6–10 §§. Till exempel Säkerhetspolisen och Skatteverket, se 6 §. Således finns det ingen rätt för en bostadsrättsförening att begära ut uppgifter om en presumtiv andrahandshyresgäst. Även om ni försöker att begära ut uppgifter så kommer Polismyndigheten att säga stopp eftersom ni inte har någon rätt att veta sådana uppgifter om den presumtiva andrahandshyresgästen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare