FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt07/07/2020

En eller flera framtidsfullmakter?

Hej! Måste man skriva mer än en framtidsfullmakt, ex till olika banker, skatteverket osv, eller finns det en som gäller allt? MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det står den som vill utfärda en framtidsfullmakt fritt att själv avgöra om denne vill utfärda en eller flera framtidsfullmakter. Jag föreslår att man ser till vad som är mest praktiskt i den enskilda situationen: Ska enbart en person få framtidsfullmakt kan det ofta vara mest praktiskt att alla dennes befogenheter framgår av samma fullmakt. Överväger den som utfärdar framtidsfullmakten däremot att dra tillbaka vissa befogenheter (i enlighet med 7–8 § lagen om framtidsfullmakter), kan det i denna situation istället vara mest praktiskt att utfärda olika fullmakter.

Notera att en framtidsfullmakt för att vara giltig måste vara skriftlig, och inför två vittnen undertecknas eller bekräftas av fullmaktsgivaren. Vittnena måste känna till att det rör sig om en framtidsfullmakt, och bekräfta handlingen genom att underteckna den (4 § lagen om framtidsfullmakter).

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare