En facebookgrupp hänger ut dömda brottslingar, vad kan jag göra.

Hej! Hur går man konkret tillväga om man vill anmäla någon som använder en grupp på Facebook för att hänga ut dömda brottslingar och sprida vidare deras domar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar lawline med din fråga.

Ta stöd av rättsväsendet

Så som jag förstår din fråga misstänker du att det som sker på facebook är brottslig verksamhet, kanske tänker du på bestämmelsen om förtal (5 kapitel 1 § brottsbalken). Vill anmäla någon för misstänkt brottslighet ska du kontakta polisen där du bor, det är polisen som utreder misstänkt brottslighet. Förtal skiljer sig dock från andra brott, eftersom huvudregeln är att bara den som blivit förtalad får driva åtal (5 kapitel 5 § brottsbalken). Det finns undantag för när den utsatte är under 18 eller om åtalet är påkallat från allmän synpunkt. Om det är du som hängts ut på facebook kan du alltså själv åtala för brottet, om det skulle vara så att åklagaren inte finner allmänt åtal påkallat. Du bö dock veta att domar i brottmål är offentliga handlingar, och de ska i viss utsträckning kunna delas och läsas. Det hänger ihop med att vi lever i ett öppet rättssamhälle där allmänheten ska kunna få reda på på vilka grunder någon döms för brott.

Kontakta facebook

En annan möjlig väg för dig att gå vidare är att kontakta facebook och berätta för dom vad det är som pågår. Det är möjligt att dom inte tycker att det är acceptabelt med denna typ av verksamhet och dom kan då agera för att stoppa det som sker på deras sajt.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare