FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/11/2021

En fråga om möjlighet till ensam vårdnad

Hej jag har ensam vårdnad för mina två barn och jag är gravid nu fråga samma pappa men han bor inte här i Sverige jag undrar hur ska vi göra om faderskap jag vill behålla ensam vårdnad annars finns något papper som han kan skriva på så jag kan ta ansvar själv..?!

Vi är inte gifta ..

Kan vi söka på faderskap efter ett år eller med måste när barnen kommer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som är relevanta för att besvara din fråga återfinns i Föräldrabalken (FB).

Av den information du ger mig tolkar jag det som att du inte är gift. Om föräldrarna till ett barn inte är gifta med varandra vid barnets födsel så blir mamman automatiskt ensam vårdnadshavare till barnet, 6:3 FB. Detta innebär att du kommer få ensam vårdnad till barnet utan att behöva skicka in något papper eller liknande.

För att vårdnaden ska kunna bli gemensam krävs att ni som föräldrar gifter er, ansöker om gemensam vårdnad vid domstol eller skickar in en anmälan till skatteverket, 6:3 FB och 6:4 FB.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga och stort grattis till graviditeten!

Mvh,

Jennifer ErikssonRådgivare