En hyresvärds ansvar för att ersätta hyresgästens trasiga kylskåp

Hej. Har ett kylskåp (övre halvan kyl, nedre delen frysskåp). Vad jag kan utläsa på detta skåp, är det från 2013. Nu är det så här, det vibrerar så pass irriterande högt (misstänker kompressor) som väsnas. Den slår aldrig ifrån, kylan i kylskåp varierar. Har bott i lägenheten sen 1/4 2020. Hur gör jag? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor som rör hyresrätter regleras i 12 kap. jordabalken (JB), även kallad hyreslagen.

Det är din hyresvärd som anses äga kylen. Hen har troligtvis i hyreskontraktet redan förpliktat sig att ansvara för att en ny kyl inskaffas vid eventuellt fel.

Så länge som felet med kylen har orsakats till följd av normalt användande skall du som hyresgäst inte behöva stå för hyresvärdens kostnader för att åtgärda felet.

Om felet istället skulle ha uppkommit till följd av vårdslöst användande så blir du som hyresgäst ersättningsskyldig, detta framgår av 12 kap. 24 § JB. Det låter dock på din fråga som att felet på kylen har uppkommit på grund av kylens ålder, det skall för din del då inte innebära ersättningsskyldighet.

Det är dock inte säkert att din hyresvärd kan stå för eventuell förstörd mat eller liknande obekvämligheter i samband med felet, men jag råder dig att se om det nämns något om detta i hyreskontraktet, om så skulle vara fallet. Har det avtalats om förstörd mat eller dylikt i kontraktet kan du ha rätt till ersättning. Skulle det inte nämnas i hyreskontraktet så kan du vända dig till din hemförsäkring och se om det omnämns där.

Sammanfattningsvis är du alltså inte ersättningsskyldig om felet med kylen har uppstått genom normalt användande. Jag råder dig därför att kontakta hyresvärden och berätta om din situation för att få kylen lagad eller ersatt med en ny som fungerar som den ska.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor.

Vänliga hälsningar

Elmer Mårtensson WallhultRådgivare