FrågaKÖPRÄTTKöplagen16/01/2022

En köpares undersökningsplikt vid köp av bostadsrätt

Hej!

Jag har köpt bostadsrätt men blir besviken därför att lägenheten finns otroligt mycket hål i väggar var möbler har hängt tidigare och säljaren har tagit möblerna med sig vid flyttning. Jag har förstått att man kan inte klaga om det här därför att man köper bostadsrätten i befintligt skick och man har som säljare ingen skyldighet att spackla igen någonting alls.

Jag ringde också mäklaren som sade samma sak. Jag kan ju förstå det men har inte blivit van vid hur saker fungerar i Sverige än. Jag ville bara fråga och dubbelkolla att allt informationen är rätt och jag har inte blivit lurad.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bostadsrätter räknas som lös egendom och lagen som är tillämplig är därmed köplagen (1990:931) (KöpL).

Som köpare har man en skyldighet att undersöka det man köper

Vid köp av lös egendom har köparen en undersökningsplikt (20 § KöpL). Det vill säga en skyldighet att undersöka det man köper, i ditt fall bostadsrätten. I vanliga fall anses undersökningsplikten uppfylld om man har gjort en noggrann besiktning av lägenheten. Undersökningsplikten innebär vidare att köparen inte kan få ersättning av säljaren i efterhand för fel som har missats och som borde ha upptäckts vid en noggrann undersökning.

Vad som är att anse som ett fel enligt köplagen

Ett fel enligt köplagen är sådant som inte överensstämmer med avtalet, ifråga om mängd, art kvalitet och andra egenskaper. Om köparen inte med fog kunnat förutsätta felet med varan är det ett dolt fel (17 § KöpL). Dolda fel är sådana fel som man inte kunnat uppfatta vid en noggrann undersökning, alltså sådana fel som man inte kan lukta, se, höra eller känna. Ett dolt fel kan resultera i prisavdrag eller skadestånd (30 § KöpL).

Sammanfattning

Så tyvärr är det som du skriver i din fråga. Du har köpt bostadsrätten i befintligt skick och hål i väggen räknas som synligt slitage och inte som ett dolt fel. Du kan därmed ej begära någon ersättning av säljaren eftersom hålen i väggen omfattas av din undersökningsplikt, det var något du kunnat upptäcka vid en okulär besiktning.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Linnea RosendahlRådgivare