En person har en skuld i Litauen, vad kan hända om personen flyttar tillbaka?

Hej.

En person från Litauen har ett problem.

Hen lämnade Litauen med en bankskuld på ca 500.000 SEK för ca tjugo år sedan.

Han hade nån typ av firma/bolag där.

Hen vill nu återvända hem men törs inte p g a eventuella repressalier.

Hen har inga sparmedel eller bostad heller.

Vad gäller i Litauen? Vad kan hända hen? Kan det vara preskriberat? Eller ligger skulden kvar hos deras kronofogde.

Om inte ni vet vart kan man vända sig?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

I Sverige blir man inte personligt ansvarig för bolagets skulder om man har ett aktiebolag. Har man en enskild firma eller ett handelsbolag (eller motsvarigheten för dessa i Litauen) så blir man personligt ansvarig. Skulder brukar aldrig preskriberas under endast fem års tid, i alla fall i Sverige utan här krävs det 10 år utan en påminnelse om skulden för att en skuld ska bli preskriberad.

Jag kan tyvärr inte svara på hur det ser ut i Litauen men jag kan informera om att Litauen även har aktiebolag och om det är ett aktiebolag som denna personen hade så kan det räcka med att ansöka om att bolaget ska gå i konkurs för att skulderna ska bort. Detta måste självklart göras genom myndigheterna i Litauen.

Om personen inte hade ett aktiebolag och blir personligt ansvarig för skulderna och inte har några sparmedel, kapital eller bostad så kan personen skuldsaneras även för skulder som hen har utanför Sverige, läs mer här.

Eftersom jag inte kan direkt svara på frågan så rekommenderar jag att ni vänder er till Litauens motsvarighet av skatteverket, (klicka här) - du kan ändra så att hemsidan översätts till engelska. De bör kunna svara på era frågor.

Har ni några följdfrågor till mig så kan du höra av dig till binh.tran@lawline.se.

Vänligen,

Binh TranRådgivare