En vän har fått sommarjobb, denne är 18 år gammal och erhåller samtidigt försörjningsstöd. Hur påverkas försörjningsstödet av sommarjobbet, och hur påverkas skattskyldigheten av det faktum att personen går i skolan?

Har två frågor, som jag hoppas ni kan svara på!

En nära vän har fått sommarjobb, kommer att tjäna över 25.000 kr. Vännen är 18 alltså myndig, och går på gymnasiet. Vännen bor med sin far. Fadern och vännen har försörjningsstöd. Nu till frågan: kan vännen jobba, utan några juridiska konsekvenser ty man har försörjningsstöd. Det jag menar med konsekvenser är tex att försörjningsstödet kommer att dras in då man får lön...Alltså kan vännen jobba och få in pengar till sig själv samtidigt som dem får försörjningsstöd? Då man går i skolan ska det väl kunna gå?

Den andra frågan: eftersom vännen går i skolan, kan man söka att inte betala skatt eller iallafall dra ner på skatten lite?

Tackar på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller försörjningsstöd regleras den frågan i Socialtjänstlagen. Den som inte kan försörja sig men kan arbeta har rätt till försörjningsstöd om denne inte kan få sina behov tillgodosedda, antingen på eget eller annat sätt.

Du skriver att din vän erhåller försörjningsstöd, vilket innebär att personen inte kan få sina behov tillgodosedda, och att denne stod till arbetsmarknadens förfogande. Eftersom din vän nu har erhållit ett sommarjobb är din vän förmodligen inte längre i behov av försörjningsstöd, ifall lönen tillförsäkrar din vän en skälig levnadsnivå.

Din vän kan alltså inte jobba och samtidigt erhålla försörjningsstöd.

Vad gäller skatten kommer din vän beskattas på samma sätt som övriga personer som inte går i skolan. Beskattning av inkomstslaget tjänst regleras i 10 kap. 1 § Inkomstskattelagen. Din vän är 18 år gammal, och ska därmed betala samma skatt som övriga personer som inte går i skolan, detta följer av 3 kap. Inkomstskattelagen.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare