Endast den som säljer sin del av fastigheten ska betala fastighetsskatt på den

Vi är fyra syskon som äger en fastighet. En vill bli utköpt. Måste alla då betala skatt på försäljningssumman. Kan vi som fortsätter att äga fastigheten skjuts upp skatten?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tanken med fastighetsskatten är att man ska skatta vinster som görs genom att sälja fastigheter.

Att sälja en fastighet med förlust genererar ingen vinst och måste därför inte skattas, att inte heller sälja en fastighet genererar inte heller en vinst och ska därför inte skattas.

Att en fastighet är samägd spelar ingen roll, ni som har kvar fastigheten gör alltså ingen vinst förrän ni säljer eran del. Den delägare som då säljer sin del till er måste skatta på vinsten, men ni behöver givetvis inte skatta på vinsten den personen gör.

Förenklat så beräknar man vinsten såhär: Försäljningspriset – köpepriset

Det är denna vinst som man ska skatta 30 % på.

Skulle ni senare sälja fastigheten kommer ni inte heller behöva skatta på delen ni köpt av ert syskon. Då försäljningspriset är någorlunda högre på era delar kommer även köpepriset att ha ökat, så ni kommer att ha en mindre vinst än om ni skulle fått den i gåva av ert syskon (som då inte skulle behövt skatta på den heller). Detta förutsätter att ni alla får lika stor del av den del som ni köper av ert syskon.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, kvarstår några funderingar så lämna en kommentar här på sidan så försöker jag svara på den.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare