Endast egendom som tillhör gäldenären (den som är satt i konkurs) ingår i konkursboet

Hej jag har köpt en motocross kvittot e utställt på mig, min son körde den till en verkstad för att byta fjädrar åt mig får någon ta den därifrån tex en konkursförvaltaren till min son

Hon säger att min son har tagit den i besittning å därför har hon hämtat den utan att medela varken min son eller mig. Får man göra så

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din sons konkursbo ingår all egendom som tillhör din son. Detta framgår av 3 kapitlet 3§ Konkurslagen. All egendom som din son har i sin besittning presumeras, d.v.s. antas, tillhöra din son. För att kunna separera motorcross från konkursboet måste du kunna visa att den tillhör dig och inte din son. Det borde inte vara några problem eftersom du ju har kvitto på att du äger den. Skulle det vara så att din son har flera likadana motorcrosscyklar i sin besittning så kan det bli svårare eftersom du då måste kunna visa vilken som är just din, men jag utgår ifrån att det bara finns en.

Jag tycker dock att det låter konstigt att konkursförvaltaren hävdat att din son haft motorccrossen i besittning när den var på verkstan. Det var ju nämligen verkstan som hade den i sin besittning när den var där. Enligt min mening borde hon alltså inte kunnat hämta den med det argumentet men eftersom hon nu redan gjort det så råder jag dig att söka upp henne och visa ditt kvitto på att det är du som är ägare till motorcykeln och inte din son. Då ska det inte vara några problem att få separationsrätt.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare