Ensam på lånet men två på bostad

Hej!

Jag och min sambo har köpt en lägenhet. Vi står 50/50 lägenheten. Men eftersom min sambo pluggar så står jag ensam på lånet, lånade 80% av totala summan.

Så min fråga är: om vi separera, vad händer då? Kan hon kräva hälften av lägenhetens värde utan att behöva betala någon del av lånet?

Mvh Marcus

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Det handlar egentligen om en bevisningsfråga. Eftersom ni står båda på lägenheten så är det klart och visat att ni ska dela på lägenheten vid en separation. Däremot står du ensam på lånet och behöver visa samt härleda lånet till bostaden och visa att hon endast är "dold" och är även en gäldenär.

Är det tydligt i tex låneavtalet att lånet behövdes för att köpa lägenheten så kan det vara ett starkt argument att även din sambo ska utgöra en del av avtalet.

Dock är det utan tvekan säkrast för din del att utforma ett avtal som stadgar och hon ska betala hälften av lånet till dig eller om ni går till banken och lägger till henne som en gäldenär.

Hon kan alltså kräva halva lägenheten och möjligtvis (omöjligt att säga utan alla omständigheter) slippa undan att betala lånet och därför bör ni formulera ett inbördes avtal, tex ett samboavtal.

Hoppas du fått svar på din fråga.

MVH

Patrik OlssonRådgivare