Enskild egendom

Hej!

Min man äger aktiebolag. Jag skulle vilja veta fördelar och nackdelar om jag blir delägare? Vad gäller vid en separation om jag inte är delägare resp är det? Finns det fördelar med att bli delägare eller spelar det ingen roll när vi är gifta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Vid en eventuellt skilsmässa är det viktigt att fastställa vad varje sambo/make innehar som personlig egendom, eller som är avskild enligt samboavtal eller äktenskapsförord enligt 7:3 ÄktB. Detta eftersom grundregeln i Äktenskapsbalken 7:1 konstateras det att all egendom som inte är enskild egendom är gemensam, och kommer därför att ingå bodelningen vid en eventuell skilsmässa enligt 10:1 och 11:3 ÄB. Enligt 7:2 Äktenskapsbalken är enskild egendom lösöre som har delgivits en viss make/maka genom äktenskapsförord, testamente, gåva eller etc.

Detta innebär för dig att om din make inte har undandragit sitt företag eller sin del i ett företag genom äktenskapsförord eller på annat sätt gjort detta till enskild egendom, så kommer du ha rätt till en del som motsvarar hälften av bolaget/andelen i bolaget vid en skilsmässa. Då spelar det ingen roll om du är ägare eller inte i bolaget.

*Detta under premissen så klart att din make har mer egendom än dig vid skilsmässan, om motsatta förhållanden råder så är det självklart du som kommer få ge din make egendomen eller pengar så att fördelningen av den totala egendomen blir 50/50.

Skulle det dock vara så att bolaget är enskild egendom på något sätt, så är det en fördel att du är ägare om bolaget har ett stort värde emotionellt eller finansiellt. Om bolaget är enskild egendom kommer det inte ingå i en skilsmässa och stora värden kan undandras dig.

Hoppas det var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare