FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/04/2021

Enskild egendom- historia

Enskild egendom.

När började man använda begreppet "Enskild egendom" inom juridiken?

Vad kallade man det innan begreppet infördes?

Lawline svarar

Huvudregeln vid upplösande av äktenskap är att makarnas egendom ska fördelas mellan de genom en bodelning, såvida de inte kommit överens om annat, 9:1 ÄktB. Ett äktenskap kan antingen upplösas genom ena makens död eller vid en äktenskapsskillnad, 1:5 ÄktB. Det som ingår i bodelningen ska utgöras av egendomsförhållandet då ansökan om äktenskapsskillnad lämnats in till tingsrätten. Detta brukar med andra ord benämnas brytdagen eller den kritiska tidpunkten, 9:2 ÄktB. Det är enbart giftorättsgods som ska ingå i bodelning. Enligt 7:1 ÄktB utgör all makes egendom giftorättsgods i den mån den ej är enskild egendom. Vad som är enskild egendom finns uppräknat i 7:2 ÄktB.

Din fråga är väldigt intressant och jag har tyvärr inget tydligt svar. Däremot har jag studerat den tidigare äktenskapsbalken- Giftorättsbalken- från år 1920. Det går att utläsa av dåvarande 6 kap. 8§ Giftorättsbalken att termen enskild egendom brukades. Jag länkar till den lagen och länkar dessutom till 1734 års Giftermåls Balk. Har för övrigt hittat några uppsatser som jag tror kan vara av intresse för dig att läsa.

https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3801877&fileOId=3809839

https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1562061&fileOId=1565838

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare