FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/02/2020

Enskild egendom och bolag

Hej. Min fru och hennes bröder äger en fastighet som de fått genom arv. Den ägs genom ett gemensamt bolag och det ärvdes som enskild egendom. Om bolaget expanderar och till exempel köper fler fastigheter - är då även dessa enskild egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valde Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill vet vad som kommer hända med egendomen som bolaget införskaffar. Är det enskild egendom eller inte?

Kort så är svaret att allt bolaget införskaffar är "enskild egendom".

Det längre svaret är att bolagets egendom varken är enskild egendom eller giftorättsgods. Bolagets egendom ägs bara av bolaget som juridisk person. Din fru och hennes bröder äger aktier ( jag förutsätter att det är ett aktiebolag de äger gemensamt.) vilket i sig är enskild egendom.

Genom aktierna äger och kontrollerar din fru och hennes bröder bolaget, vilket i sin tur äger egendomen. Om din frus aktier är enskild egendom kommer det innebära att det inte kommer inkluderas vid eventuell skilsmässa. Följaktigt så kommer inte något av bolagets egendom heller inkluderas heller.

Detta för att bolaget äger egendomen på egen hand, men genom aktierna så har din fru kontroll över bolagets egendom.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare