Enskild egendom och giftorättsgods

Hej!

Jag har fått en tomt i gåva av mina föräldrar, med avsikten att min man och jag ska bygga hus tillsammans. För att finansiera husbygget behöver både min man och jag gå in som låntagare, och det är min man som har den högre inkomsten av oss båda.

Jag önskar dock på något sätt säkra att jag får stå kvar som ägare av tomten, och hitta en lösning som gör att jag har möjlighet att ha kvar huset och tomten om vi skulle skilja oss. Samtidigt måste det så klart bli rättvist för min man också, så att han får en rimlig ekonomisk kompensation vid en eventuell skilsmässa.

Hur ska jag gå till väga? Finns det något speciellt avtal för den här typen av situationer?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga som att du vill ha huset och tomten vid ev. skilsmässa men även att du står som ägare till tomten om ni inte skiljer er. Du vill också att din man ska få rättvis kompensation för detta.

Det finns inget speciellt avtal för din situation vilket innebär att man får se olika möjligheter och försöka göra det du tycker känns bäst. När jag svarar på din fråga kommer jag däremot att använda mig av äktenskapsbalken, ÄktB.

Enskild egendom

När dina föräldrar gav dig tomten i gåva så hade de kunnat ge den med förbehåll för att den skulle vara din enskilda egendom. Detta hade inneburit att den är din och om du och din man skiljer er så är den inte giftorättsgods, och ska delas lika på, utan bara din.

Om dina föräldrar har gett tomten till dig som enskild egendom så är ditt problem med tomten redan löst.

Äktenskapsförord

Genom ett äktenskapsförord kan ni skriva att tomten är din enskilda egendom (7 kap. 3 § ÄktB). Ett äktenskapsförord är ett avtal mellan blivande makar eller makar. Glöm bara inte att ni måste uppfylla formkraven som anses i 3 §, bland annat att det ska upprättas skriftligen, annars så är äktenskapsförordet inte giltigt.

Övertaganderätt

Det framgår inte från vad du skrivit men om två personer skiljer sig och de har gemensamma barn så kan personen som ska ha hand om barnen få övertaganderätt. Det innebär att den får bättre rätt till bostaden eftersom man ser till barnens behov av stabil bostad.

Vid en bodelning så kan du, oberoende av om ni har barn, begära att få överta bostad eller bohag från den andra maken (9 kap. 1 § ÄktB). Däremot är det ingen garanti på att du kommer få bostaden.

Ser man att ni äger huset som giftorättsgods så ska det, som allt annat som är giftorättsgods, delas lika. Det innebär att om du vill behålla och bo kvar i huset så kommer din man att bli ekonomiskt kompenserad av dig för den del i huset du tar över från honom. Detta sker ena genom att du betalar rena pengar eller att han kompenseras av annat giftorättsgods som uppgår till samma värde.

Huset

I ett äktenskapsförord så säger man om ex huset är den ena makens enskilda egendom och inte att den har rätt att överta huset om skilsmässa blir aktuellt. Problemet blir alltså att ni ena får välja att skriva huset som ditt eller lita på att din övertaganderätt kommer vinna över din makes behov av bostaden.

Såvitt jag vet så finns det inget sätt att i förhand avtala om att bostaden kommer tillfalla dig i skilsmässa, men är lite osäker.

Samafattning

Genom äktenskapsförord så kan ni garantera att tomten står som din enskilda egendom. Huset blir ett problem däremot och om du vill kolla på ytterligare möjligheter eller få dem utvecklade mer så rekommenderar jag att du bokar dit med en av våra jurister genom Lawlines hemsida för då kan du få mer information om du känner behov av det.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare